Rozpoznanie problemu

Działania w branży kosmetycznej wiążą się z wyzwaniem w postaci niezwykle rozbudowanej konkurencji. Promocja nowego sklepu internetowego z kosmetykami, który nie posiada jeszcze bazy zaangażowanych odbiorców i zadowolonych klientów, może stanowić spore wyzwanie. Jakkolwiek kosmetyki – szczególnie te naturalne, dobrej jakości – to wdzięczny temat, potrzeba dobrze zaplanowanej, długofalowej strategii i konsekwentnego jej realizowania, aby odnieść sukces. 

Określenie celów

I. Budowanie rozpoznawalności nowej marki.

II. Budowanie zaangażowanej grupy docelowej na profilu Facebookowym.

III. Zapoczątkowanie sprzedaży kosmetyków w sklepie internetowym i aktywne jej rozwijanie.

I. Budowanie rozpoznawalności nowej marki

Sklepów sprzedających kosmetyki online jest na rynku wiele, a konkurencja, która zdobyła już grono zaangażowanych odbiorców i zadowolonych klientów, jest dla młodej marki naprawdę trudna do prześcignięcia. Dlatego warto zastanowić się, co wyróżnia oferowane przez nas produkty. W przypadku Ekodemi są to kosmetyki o wyłącznie naturalnym składzie, dotychczas znane głównie wśród pracowników profesjonalnych salonów fryzjerskich, a dzięki sklepowi dostępne dla wszystkich, w przystępnych cenach. 

II. Budowanie zaangażowanej grupy docelowej na profilu Facebookowym

Gdy budujemy stronę na Facebooku zupełnie od zera, musimy przemyśleć, jak powinna wyglądać długofalowa komunikacja marki. W tym przypadku postawiliśmy na piękne, przykuwające wzrok zdjęcia i grafiki, ciepły i luźny język komunikacji z odbiorcami oraz utożsamianie się z potencjalną klientką podczas tworzenia treści. Komunikując oferowane przez sklep produkty, skupialiśmy się na dobroczynnym działaniu zawartych w nich ekstraktów roślinnych i efektach, jakie pojawią się dzięki ich stosowaniu. Korzystaliśmy więc z podstawowych zasad języka korzyści, dbając o jednoczesne podkreślenie wyróżnika sklepu, czyli naturalnego składu produktów.

Pierwsze miesiące działań postanowiliśmy wykorzystać na budowanie społeczności na profilu. Stworzyliśmy kilka odpowiednio targetowanych, przemyślanych kreacji w formacie page like. Jednocześnie publikowaliśmy posty ukierunkowane na pozyskanie aktywności, które budowały świadomość odbiorców, przedstawiały produkty i markę, a pozostawione pod nimi reakcje posłużyły nam do zapraszania kolejnych użytkowników Facebooka do polubienia strony. Równolegle stworzyliśmy także sklep na Facebooku, by pokazać w nim od razu dostępne produkty.

Na kolejnym etapie rozpoczęliśmy działania kierujące użytkowników na stronę www: pojawiły się estetyczne linkposty i karuzele produktowe, a także posty promowane z celem „Aktywność” z oznaczeniami produktów ze sklepu. 

III. Zapoczątkowanie sprzedaży kosmetyków w sklepie internetowym i aktywne jej rozwijanie

Kluczowa dla optymalizacji sprzedaży była poprawna konfiguracja piksela Facebooka w kodzie sklepu internetowego. Dzięki pozyskanym wcześniej przejściom na stronę piksel zbierał potrzebne w tym etapie dane. Pierwsze miesiące aktywnej sprzedaży poświęciliśmy na testy celów reklamowych oraz weryfikację, na co najlepiej reagują nasi odbiorcy.

Ostatecznym bodźcem do zakupu okazał się dobrze przeprowadzony remarketing. Wykorzystaliśmy cel reklamowy „Konwersje” i targetowaliśmy osoby, które w ciągu ostatnich 7 dni dodały produkty do koszyka, ale nie sfinalizowały zakupu. Jako kreacja najlepiej sprawdziła się karuzela przedstawiająca kilka ostatnio przeglądanych produktów wraz z propozycją korzystnej, zachęcającej do domknięcia sprzedaży zniżki.

Nie zatrzymaliśmy się jednak tylko na sprzedaży. Podtrzymujemy zaangażowanie odbiorców poprzez pokazywanie nowych produktów i udzielanie rad dotyczących odpowiedniej pielęgnacji. Na tym etapie łączymy aktywizację ze sprzedażą, co czasem da się zrobić w ramach jednego posta. Przykładem jest opublikowany ostatnio wpis, w którym poprosiliśmy o pozostawienie komentarza, w zamian za który autor otrzyma od nas prezent. Była nim wiadomość z podziękowaniem za aktywną obecność na naszym profilu, a także prezent w postaci kodu zniżkowego. Jak nietrudno sobie wyobrazić, post ten wygenerował zarówno dużo aktywności, jak i skutecznie zachęcił do zakupu.

Czym kierowaliśmy się w tej współpracy?

Działania dla nowego na rynku klienta z branży, w której występuje mocna konkurencja, należy świadomie i długofalowo zaplanować. Konsekwentnie realizując zawarte w strategii punkty, możemy odnieść duży sukces. W naszych działaniach wypracowaliśmy kilka zasad, które pomagają go uzyskać.

  • Pamiętaj o zasadach, jakie rządzą dobrze skonstruowanym lejkiem sprzedażowym: zgromadź grupę odbiorców, angażuj ich, opowiadaj o produktach, a dopiero na końcu podejdź do próby sprzedaży.
  • Każdy dzień bez piksela Facebooka na stronie Twojego sklepu to strata wielu cennych danych, niezbędnych w dalszym procesie sprzedaży. Nie odwlekaj więc jego konfiguracji.
  • Pozyskiwanie fanów na nowo powstałej stronie to nie tylko zadanie dla celu page like: pamiętaj o aktywnym zapraszaniu do polubienia strony osób, które zostawiają reakcję pod postami.
  • Testuj: Twoi odbiorcy mogą zupełnie inaczej reagować na wpisy angażujące i sprzedażowe. Daj sobie czas na stworzenie niestandardowych grup odbiorców, różnorodne targetowanie, remarketing skierowany do tych dodających produkty do koszyka i tych tylko przechodzących na stronę. Zdecyduj, co sprawdza się najlepiej i świadomie prowadź dalsze działania sprzedażowe.
  • Ludzie lubią zniżki i promocje, więc korzystaj z nich w działaniach remarketingowych, by domknąć sprzedaż.
  • Aktywna sprzedaż nie może wykluczać Twoich innych działań: wciąż dbaj o odbiorców swoich treści, angażuj ich, aktywizuj. Buduj świadomość marki i zachęcaj do ponownego zakupu.