Czerwiec był miesiącem licznych zmian i testów ze strony Facebooka. Doświadczyliśmy zmian niezauważalnych okiem szarego użytkownika, ale istotnych dla administratorów stron i reklamodawców.

Poniżej kompletna lista 18 zmian w pigułce. Nie są hierarchizowane, więc radzimy zapoznać się z całością!

1. Monitorowanie czasu spędzonego przez użytkownika nad konkretnymi wpisami. Istotna zmiana, która wpłynie pozytywnie na jakość newsfeedu. Często zdarza się, że treść nas interesuje, ale nie wyrażamy naszych odczuć wobec niej polubieniem, komentarzem czy innymi aktywnościami. Przez taki brak interakcji, podobne treści zaczynały znikać z naszego newsfeedu. Obecnie Facebook zaczyna liczyć czas spędzony nad każdym postem, uznając go za kolejny „rąbek” wliczający się do EdgeRank. Teraz będziecie widywać częściej zdjęcia dziewczyn w bikini / facetów z tatuażami i brodami, na które patrzyliście się długimi minutami, ale nie chcieliście odpalać partnerów polubianiem ich.

2. Zmiany w algorytmie wideo. Powiększanie, pogłaśnianie i włączanie jakości HD filmów będzie podbijać znacznie ich moc oddziaływania w newsfeedzie, a także zwiększy ilość pojawiania się u danego użytkownika podobnych treści. Inwestycja wideo, jeśli jest przemyślana i atrakcyjna dla widza, wydaje się być ostatnim prostym i pewnym sposobem na skuteczne bezpłatne działania na Facebooku. 

3. Testy przycisku „see first”. Są ludzie, których wiadomości są dla nas bardziej interesujące i ważne. Facebook wprowadził do testów w USA opcję „see first”, która pozwoli wyciągać treści od wybranych użytkowników na szczyt newsfeedu, bez otrzymywania męczących powiadomień czy pokazywania każdego najnudniejszego ich posta.

4. Poprawione statystyki wideo pojawiają się na kolejnych kontach - nie tylko w USA. Kolejny argument dla osób rozważających dla siebie wykorzystanie wideo, by skorzystać właśnie z Facebooka.

5. Krok w kierunku zakupowego Facebooka. Dodając przycisk zakupu na platformie Shopify, Facebook umożliwia klientom finalizowanie transakcji bez opuszczania portalu.

6. Piksel niestandardowych grup odbiorców na FB jest coraz bardziej szczegółowy. Monitoruje nowe typy wydarzeń (dodawanie do listy życzeń i wyszukiwania). Oczywiście zbiera przy okazji więcej informacji o Twojej stronie www dla swoich potrzeb.

7. Wsparcie GIF-ów. Stopniowo na całym świecie odblokowano użytek ruchomych obrazków dla użytkowników prywatnych. Choć firmy muszą jeszcze na taką opcję zaczekać, to obok mody na „emoji” i silnego akcentowania wideo, to kolejny krok w kierunku komunikowania się obrazem (i analfabetyzmu?).

8. Testowana jest reorganizacja grup, dzięki której wygodniej będzie nam przeglądać, sortować, grupy, do których przynależymy. Aplikacja „Groups” okazała się dość nieudana, ale Facebook musi zwiększyć przejrzystość tej opcji, która jest dla niego dość istotna.

9. Facebook zdystansował się od Microsoftu i jego programów oraz aplikacji. Między innymi nie zaimportujesz już Facebookowych kontaktów do Outlooka i pojawiły się inne konflikty na linii aplikacje Microsoftu - Facebook. To w ramach obserwacji jak Zuckerberg pozycjonuje się względem innych gigantów.

10. Powiadomienia dla administratorów stron są już dzielone na kategorie. Ma to swoje plusy i minusy.

11. Ruszył Facebook Lite dla regionów ze słabszym dostępem do szybkiego internetu. Aplikacja jest dramatyczna z punktu widzenia cywilizacji LTE, ale wydaje się być dobrym wyborem jeśli odpalamy ją w Bieszczadach i Afryce.

12. Wiadomości na Facebook i Messenger są przystosowywane do funkcji obsługi klienta. Nie tylko wprowadzono ikonkę, która mierzy jak szybko odpowiadamy na wiadomości (która wywołała już parę patologii, ponieważ aby ją uzyskać, musimy mieć zawsze ostatnie słowo w rozmowie z klientem), ale testowane są także szablony odpowiedzi, które możemy sobie zapisać. 

13. Nie trzeba mieć już konta na Facebooku, żeby mieć konto na Messengerze.

14. Testowane są także trendy, które pojawiają się niektórym z Was po lewej stronie. Będzie można sortować je po kategoriach - np. sport, rozrywka, nauka i oglądać najpopularniejsze wpisy. 

15. FB testuje nowe rodzaje statusów i ich popularność. Ludzie w USA dostali możliwość oznaczania takich rzeczy jak: „Getting”, „Making”, „Thinking about” oraz „Meeting”, które wyświetlają się pod statusem z odpowiednią ikonką.

16. FB Instant Articles, które miały zrewolucjonizować rynek prasy, powoli wchodzą w życie po trzytygodniowym opóźnieniu. Guardian wypuścił kilka tego typu publikacji i mają one rzeczywiście przystępną, czytalną i kilkalną formę - jak dostosują się do tego mniejsi wydawcy?

17. Niektórzy użytkownicy dostają sugestie o czym mogą dziś napisać, powiązane z ich zainteresowaniami. Dla przykładu, fani Manchesteru United będą zachęcani do postowania o ich bieżących meczach.

18. W USA FB rozpoczął rozdawanie darmowych beaconów bluetooth, które pozwolą na zbieranie danych o odwiedzających miejsca osobach, a także dawanie użytkownikom informacji i wskazówek na temat danego miejsca. Beacony i dostępna dzięki nim dokładna geolokalizacja to potężne możliwości marketingowe, które póki co są jeszcze niedostępne w pełni funkcjonalny i rozbudowany sposób. Wyobraźcie sobie jednak przechodzenie koło sklepu, który wysyła Wam powiadomienie push o specjalnej promocji na rzecz, o której ostatnio pisaliście ze znajomym ;)