Quiz wiedzy z social media okazał się strzałem w dziesiątkę! W ciągu 2 tygodni ponad 1500 osób zmierzyło się z 25 pytaniami. Z Waszych odpowiedzi płynie sporo ciekawych wniosków - poniżej publikujemy uśrednione odpowiedzi oraz wyjaśnienie poszczególnych pytań.

Nie rozwiązałeś jeszcze Quizu? Kliknij tutaj i spróbuj swoich sił!

1. Którego z celów reklamowych Facebook nie pozwala wybrać?


Poprawna odpowiedź: Reakcje (36,1% poprawnych odpowiedzi)

Pytanie, na którym poległa większość z Was! Wyraźnie widać, że za zamieszanie odpowiedzialny był cel “Ruch w firmie” - dostępny już od dawna, choć pod inną nazwą (“Wizyty w firmie”). To przydatna funkcja, kiedy posiadasz wiele fizycznych punktów sprzedaży i obsługi klienta. Dzięki niej, możesz dotrzeć do osób znajdujących się w pobliżu danej placówki, a gościom, którzy szukają informacji o Twojej firmie, wyświetlić najbliższą placówkę. 

Przeczytaj także: Jak dobrać typ wpisu do celu reklamowego?

“Reakcje” to jeden ze wskaźników, jakie możemy próbować stymulować poprzez zastosowanie celu “Aktywność” - ten zbiór jest pojemniejszy, niż “reakcje” i obejmuje również kliknięcia w obrazek, link, a nawet podgłośnienie filmu! 


2.Uśredniając, który z poniższych formatów uzyska najmniejszy zasięg organiczny na FB?



Poprawna odpowiedź: Link do YT (91,3% poprawnych odpowiedzi)

Tu w większości bez zaskoczenia! Linki do YT średnio uzyskują najniższe zasięgi spośród wszystkich sugerowanych formatów. Pewną konsternację wzbudził “GIF” - Facebook jednak konwertuje te animowane obrazki do formatu mp4 i traktuje jak video (czyli szczodrze). 

3. Pinezka geotargetująca - jaki najmniejszy obszar możemy objąć targetowaniem (standardowo)?



Poprawna odpowiedź: 1 km (75,3% poprawnych odpowiedzi)

W tej chwili Facebook pozwala na objęcie zasięgiem reklamowym obszaru o minimalnie 1 kilometrze średnicy. Precyzyjne targetowanie do 1 metra jest jeszcze poza naszym zasięgiem, choć istnieje sposób, aby zmniejszyć zasięg nawet do 20 metrów. 

Czytaj także: Carpet Bombing – nowa strategia targetowania lokalnie na Facebooku

Aby to zrobić, możemy wykorzystać wykluczanie obszarów z jednego, wcześniej zaznaczonego. Tak jak poniżej:



Więcej informacji o tym, jak to poprawnie zrobić, znajdziesz na naszej grupie - Tygrysy Socialu

4. Czym różnią się od siebie statystyki Facebooka: “Zasięg” i “Wyświetlenia”?  


Poprawna odpowiedź: “Zasięg” to liczba osób, do których dotarł twój post. “Wyświetlenia” to łączna liczba wszystkich wyświetleń twojego posta (94,1% poprawnych odpowiedzi).

Bez większej filozofii! Możemy założyć, że pozostałe ~100 osób po prostu strzelało ;-) 


5. Jak się nazywa narzędzie do planowania postów na Instagramie? 


Poprawna odpowiedź: Planoly (50,3% poprawnych odpowiedzi)

Podobnie jak w poprzednim pytaniu, naszym celem było wzbudzić jak najwięcej wątpliwości! Ułatwione zadanie mieli ci z Was, którzy śledzą naszego bloga - i wiedzą, że stworzyliśmy poradnik obsługi Planoly.


6. Czy w grupie Lookalike (LLA) zawiera się grupa bazowa, z której powstało LLA


Poprawna odpowiedź: Tak (54,3% poprawnych odpowiedzi)

Jeśli do wygenerowania grupy źródłowej wykorzystasz dane z Piksela Facebooka (np. osoby, które odwiedziły Twoją stronę), grupa ta zostanie włączona do lookalike audience. Im większa grupa bazowa, tym większy procent jej zawartości w grupie podobnych odbiorców! Dlatego zalecamy jej wykluczanie, jeśli chcesz przetestować dotarcie do nowych użytkowników Facebooka. 

Osoby z grupy źródłowej zostaną pominięte w grupie podobnych odbiorców, jeśli do jej stworzenia nie wykorzystałeś danych z Piksela Facebooka.


7. Jak reaguje algorytm Facebooka, jeśli na grafice reklamowej znajdzie się więcej, niż 20% tekstu?


Poprawna odpowiedź: Uruchomi reklamę, ale promocja może być droższa (66,9% poprawnych odpowiedzi).

Swojego czasu system Facebooka rzeczywiście nie uruchamiał w ogóle promocji postów z grafiką, której powierzchnia była w 20% pokryta tekstem.

Przeczytaj także: Ile tekstu można użyć na grafice na Facebooku? 

Dziś promocja takiej treści jest możliwa, ale trzeba się liczyć z tym, że koszt promocji szybko urośnie (więc w tym sensie “zasada 20% już nie obowiązuje” - rozumiana jako całkowite zablokowanie boostowania ;)). 


8. Jaki wpływ na aktywną kampanię wywrze zmiana budżetu całkowitego?


Poprawna odpowiedź: Algorytm Facebooka będzie na nowo szukał sposobu na realizację celu (56,3% poprawnych odpowiedzi).

Budżet kampanii jest jednym z kluczowych wskaźników, na bazie których Facebook podejmuje decyzje o kierunku optymalizacji budżetu. Dlatego też, jeżeli w trakcie trwania kampanii dokonamy zmiany w budżecie całkowitym, algorytm resetuje “nabytą wiedzę” i od nowa uczy się optymalizować budżet. 

Nie musi to jednak oznaczać, że koszt realizacji celu kategorycznie musi znacznie wzrosnąć, choć takie ryzyko istnieje. W celach nastawionych na konwersję rekomendujemy stosowanie budżetu dziennego - dzięki czemu przedłużenie kampanii nie będzie wpływać na sposób optymalizacji algorytmu. 


9. Wybierz format treści, którego Facebook nie pozwala promować: 


Poprawna odpowiedź: Live stream (55,3% poprawnych odpowiedzi).

W tym pytaniu wkradła się pewna nieścisłość… “Ruch w firmie” nie jest formatem, tylko celem reklamowym. Przepraszamy za pomyłkę! 

Standardowo Facebook nie pozwala jeszcze promować streamów udostępnianych na żywo na fanpage’ach - choć daje możliwość promocji takiego video po zakończeniu transmisji. 


10. Kiedy zestaw reklam kończy fazę “uczenia się”?


Poprawna odpowiedź: Po osiągnięciu 50 pożądanych konwersji (41,4% poprawnych odpowiedzi).

W ten sposób Facebook określa minimum akcji, które treść musi wywołać, by znaleźć powtarzalny wzór wyświetlania i by optymalizacja kampanii stała się możliwa. 

Przeczytaj także: Optymalizacja kampanii na Konwersję (11 przykazań)

11. Tworzysz kilka kreacji reklamowych w jednym zestawie reklam. Czy kreacje konkurują ze sobą i zawyżają stawki na aukcji?


Poprawna odpowiedź: Nie konkurują, tylko się uzupełniają (lepsze kreacje są częściej i taniej pokazywane, gorsze - odwrotnie) (78,1% poprawnych odpowiedzi).

Konkurować będą ze sobą różne zestawy reklam, które zawierają kreacje targetowane na tą samą grupę odbiorców (bądź dwie różne grupy, które się ze sobą mocno nakładają). Stopień przenikania się poszczególnych grup możesz sprawdzić w Managerze Firmy (Zasoby → Grupy Odbiorców).


12. Czy jedno konto reklamowe może korzystać z danych z wielu Pixeli Facebooka? 


Poprawna odpowiedź: Tak (66,6% poprawnych odpowiedzi).

Nie jest potrzebna do tego dodatkowa zgoda od Facebooka :) Wystarczy zajrzeć do zakładki “Piksele” na swoim koncie biznesowym i wybrać po lewej stronie opcję “Dodaj nowe źródło danych”.


13. Na jakiej głównej podstawie Facebook tworzy grupę Lookalike (LLA)?


Poprawna odpowiedź: Analizuje zainteresowania grupy, na bazie której powstaje LLA - dobiera osoby o podobnym profilu zainteresowań (77,7% poprawnych odpowiedzi).

Piksel odpowiedzialny jest za zbieranie danych na temat zachowania np. na stronie internetowej (dzięki czemu staje się możliwe wyodrębnienie np. osób, które dodały produkt do koszyka lub dokonały zakupu) i dopiero w procesie tworzenia grupy Lookalike ustalane są podobieństwa w zainteresowaniach i demografii.


14. Użytkownik odwiedził Twoją stronę ostatni raz 200 dni temu. Czy Pixel Facebooka będzie mógł umieścić go grupie niestandardowych odbiorców?


Poprawna odpowiedź: Nie, dane z pixela są zbierane przez 180 dni (42,1% poprawnych odpowiedzi).

Jak widać, dla wielu informacja zaskakująca! Pół roku wstecz to maksymalny okres, jakim możemy objąć grupę niestandardową. 


15. Czym różnią się cele reklamowe: “Zasięg” i “Rozpoznawalność marki”?


Poprawna odpowiedź: “Rozpoznawalność marki” optymalizuje się na wzrost wskaźnika rozpoznania marki, zaś ”Zasięg” - na dotarcie do jak największej liczby osób (68,3% poprawnych odpowiedzi).

Owa “rozpoznawalność marki” jest sztucznym wskaźnikiem, który trudno estymować. Sam Facebook zastrzega, że podawana wartość jest niedokładna, zaś mechanizm obliczania wzrostu rozpoznawalności opiera się na dosyć prostej formule zliczania, jak długo użytkownik wyświetla reklamę. 


16. W jaki sposób edytować post, który został wykorzystany do kampanii reklamowej (promocji)?


Poprawna odpowiedź: Wystarczy edytować post z poziomu fanpage'a (34,4% poprawnych odpowiedzi).

Musimy przyznać, że w pierwszej wersji quizu poprawna odpowiedź brzmiała: “należy usunąć zestaw reklam”. I rzeczywiście taki sposób oraz chwilowe podpięcie do adsetu innego posta i edycja tego, na którym nam zależy przez długi czas były jedynymi możliwościami. 

Już po uruchomieniu kursu odkryliśmy, że Facebook umożliwia edycję posta bezpośrednio z poziomu fanpage’a (również na mobile), bez konieczności grzebania przy kampanii - taka więc jest ostateczna, oficjalnie poprawna odpowiedź :)


17. Czy reklama na Instagramie tworzona jako post w Managerze Reklam dodaje się do profilu firmowego jako zwykły post?


Poprawna odpowiedź: Nie - pozostaje dark postem (49,4% poprawnych odpowiedzi).

Póki co nie ma możliwości umieszczenia posta na profilu instagramowym z poziomu Managera Reklam. 

Dlatego tak istotne jest usuwanie z umiejscowień Instagrama przy kampaniach na aktywność - serduszka pod takimi postami znikają bezpowrotnie (wraz z postem) po zakończeniu promocji. Ze względu na mechanikę Instagrama, pozyskane tam polubienia nie przekładają się znacząco na wzrost ruchu czy faktycznego zaangażowania odbiorców w inne treści firmowe. 


18. Co oznacza przedział konwersji: "Kliknięcie po 7 dniach lub wyświetlenie po 1 dniu"?



Poprawna odpowiedź: Konwersja wyliczana jest wobec osób, które dokonały zakupu w ciągu 7 dni od kliknięcia w reklamę lub w ciągu 1 dnia po jej wyświetleniu w newsfeedzie (43,6% poprawnych odpowiedzi).

Wszystkie inne odpowiedzi były, mówiąc krótko, nonsensowne. 

Przedział konwersji to przede wszystkim informacja dla Facebooka o pożądanym przez nas sposobie optymalizacji. To oznacza, że tylko osoby dokonujące konwersji w podanym przedziale (7 dni od kliknięcia/1 dzień po wyświetleniu) są brane pod uwagę przy szukaniu innych odbiorców, skłonnych skonwertować. 


19. Dzięki zdarzeniom niestandardowym możesz...


Poprawna odpowiedź: Dotrzeć do osób, które wykonały konkretną akcję na stronie, np. dodały produkt do koszyka (63,2% poprawnych odpowiedzi).

Prawie 37% osób pomyliło “zdarzenia niestandardowe” z “konwersją niestandardową”; po zarejestrowaniu przez Piksel min. 50 konwersji, zyskujemy możliwość optymalizacji pod kątem osób, “które z największym prawdopodobieństwem podejmą określone działania”. 

20. Czy niestandardowa grupa odbiorców: “wszystkie osoby, które odwiedziły stronę w ciągu ostatnich 30 dni” aktualizuje się automatycznie, czy trzeba ją co miesiąc odnawiać ręcznie?


Poprawna odpowiedź: Automatycznie (87,4% poprawnych odpowiedzi).

Jedyna niestandardowa grupa odbiorców, którą trzeba aktualizować ręcznie, to ta, którą tworzymy na bazie wgranej listy np. newsletterowej. Jeśli danego miesiąca przybędzie nam nowych subskrybentów, będziemy musieli wgrać zaktualizowany plik i utworzyć nową grupę. 


21. Jak nazywa się narzędzie umożliwiające zainstalowanie kodu śledzącego na stronie - np. Pixel Facebooka?


Poprawna odpowiedź: Google Tag Manager (44,8% poprawnych odpowiedzi).

Facebook Analytics służy jedynie do mierzenia efektów, jakie rejestruje m.in. poprzez Piksel Facebooka.

Z kolei “Pixel Helper” jest wtyczką do przeglądarki, która umożliwia sprawdzenie na dowolnej stronie, czy ta posiada poprawnie zainstalowany kod Pixela. Google Search Console to narzędzie zupełnie z innej bajki (umożliwia m.in. analizę naszej obecności w Google). 


22. Koszt konwersji to 5 złotych. Masz 800 złotych i dzielisz równo między 4 zestawy reklamowe, skierowane na wykluczające się grupy docelowe (czyli nie konkurują ze sobą na aukcji). To oznacza, że:


Poprawna odpowiedź: Wnioski są niewiarygodne - budżet skończył się, zanim zestawy reklam zakończyły fazę “uczenia się” (56,7% poprawnych odpowiedzi).

Kto spodziewałby się matematyki w quizie o social media! A jednak.

Jeżeli 800 złotych podzielimy pomiędzy 4 zestawy reklam, każdy z nich będzie miał do dyspozycji jedynie 200 złotych.

Jeżeli koszt każdej konwersji to 5 złotych, z prostego działania wychodzi nam, że wygenerujemy zaledwie 40 konwersji, a to, według zaleceń Facebooka, zbyt mało, aby zestaw reklam został wyjść z fazy “uczenia się". Wskaźnik “koszt/efekt” nie może uznać za wiarygodny (ponieważ potrzebuje jeszcze 10 konwersji, by osiągnąć pełnię optymalizacji). To oficjalna wykładnia Facebooka.

Uwaga! Czasami liczba wymaganych konwersji może wynosić mniej, niż 50 - na przykład wtedy, gdy treść bardzo szybko zaczyna generować zakładany efekt. Nie zauważyliśmy jednak powtarzalnej zasady, która by to racjonalnie uzasadniała :( 


23. Przy wyborze celu “Zasięg”, masz możliwość optymalizacji pod kątem: 


Poprawna odpowiedź: Zarówno Zasięgu, jak i Wyświetleń (62,6% poprawnych odpowiedzi).

Optymalizacja pod kątem Zasięgu prowadzi do tego, że Facebook stara się wyświetlić reklamę maksymalnej liczbie osób, zaś optymalizacja pod kątem Wyświetleń powoduje wyświetlanie reklamy maksymalną ilość razy,


24. Czy z analityki bądź raportów Facebooka można uzyskać informację, jak dużo osób z grupy docelowej dokonało powtórnego zakupu w sklepie z zainstalowanym Pixelem FB?


Poprawna odpowiedź: Można (52,1% poprawnych odpowiedzi).

Umożliwia to Facebook Analytics, w którym możemy wyświetlać lejki zakupowe w dowolnej konfiguracji (np. zestawiając ze sobą osoby, które dokonały zakupu więcej, niż raz). 


25. Jaki cel reklamowy wybierzesz, jeśli chciałbyś ratować porzucone koszyki - wyświetlać użytkownikom reklamy z konkretnymi produktami, które dodali do koszyka?


Poprawna odpowiedź: Reklama na katalog produktów (28,7% poprawnych odpowiedzi).

Jedyne pytanie, w którym zdecydowana większość z Was udzieliła niepoprawnej odpowiedzi. 

“Reklama na konwersję - skierowana do osób, które dodały produkty do koszyka” spowodowałaby wyświetlanie statycznego materiału reklamowego. Czyli istotnie mógłbyś pokazać reklamę osobom, które dodały coś do koszyka, ale nie dokładnie zawartość tego koszyka.

“Reklama na konwersję - optymalizacja na sprzedaż” - też nie znalazłaby tutaj zastosowania. W ten sposób algorytm będzie po prostu szukał osób skłonnych dokonać zakupu. 

“Reklama na katalog produktów” umożliwia takie skonfigurowanie kampanii, by materiał reklamowy generował się dynamicznie i pokazywał dokładnie to, co użytkownik dodał do koszyka.


Jak oceniasz poziom trudności quizu?


Wyświetlanie reklamy na Facebooku w prawej kolumnie – tak czy nie?

EBOOK: 127 STRON WIEDZY O FB ADS