Puszczasz reklamy na Facebooku? A może dopiero chcesz rozpocząć swoją przygodę z systemem Facebook Ads? To jeden z najlepszych i najefektywniejszych systemów reklamowych na świecie. Który, jak każdy system, zwiera system kontroli i weryfikacji treści reklamowych - przez co nie możesz w nim reklamować wszystkiego. 

Promowanie strony na FB może być czasem kłopotliwe - ostatecznie musimy grać zgodnie z regułami zaproponowanymi przez portal, które nie zawsze, wbrew pozorom, są instynktowne, oczywiste.

To ważne, by nie psuć opinii konta reklamowego, ponieważ reklamy, które są zgodne z zasadami i akceptowane przez system budują Twoją wiarygodność i sprawiają, że przyszłe kreacje są akceptowane szybciej.


Co mówi regulamin Facebooka?

Gdy ustawisz swoją kampanię, każda z reklam jest sprawdzana i emitowana dopiero po sprawdzeniu zgodności z Zasadami zamieszczania reklam. Uwaga! Proces może trwać nawet do 24 godzin, ale często, co podaje sam Facebook, ten czas jest przedłużany - właśnie, gdy Twoja reklama budzi wątpliwości i jest wnikliwie sprawdzana. 

Nie możesz zatem promować produktów, usług czy działań, które są sprzeczne z prawem. Twoje reklamy nie mogą nikogo dyskryminować ze względu na rasę, przynależność etniczną, kolor skóry, narodowość, religię, wiek, płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, chorobę czy sytuację rodzinną. Zakazane jest także promowanie wyrobów tytoniowych, narkotyków, niebezpiecznych suplementów, broni czy produktów/treści/usług dla dorosłych.

Co jest brane pod uwagę podczas weryfikacji reklamy?

Podczas wspomnianej weryfikacji sprawdzane są:

  • Tekst w kreacji reklamowej,
  • obraz lub obrazy,
  • zawartość strony do której linkuje linkpost
  • sposób targetowania

Jeżeli któryś z tych czynników jest niezgodny z zasadami Twoja reklama nie zostanie zatwierdzona.

Warto pamiętać, by odnieść ją do każdego wspomnianego wyżej aspektu reklamy - jeżeli Twoja kreacja jest skonstruowana zgodnie z zasadami, ale strona, do której zamierzasz kierować już nie - reklama nie zostanie zweryfikowana pozytywnie. 

Materiały zabronione oraz objęte ograniczeniami

Zasady zamieszczania reklam na Facebooku wyróżniają dwa typy materiałów:

  • zabronione 
  • objęte ograniczeniami. 

Jeżeli reklamujesz produkt lub usługę należącą do którejś z powyższych kategorii, możesz nigdy nie otrzymać zgody na promocję ze strony Facebooka (lub musisz spełnić dodatkowe warunki np. otrzymać specjalne pozwolenie po wypełnieniu dokumentów oraz spełnieniu standardów).

Co więcej, o czym nie przeczytasz w oficjalnych oświadczeniach Facebooka, przy pewnym typie produktów - np. pożyczkach krótkoterminowych, które z zasady stanowią materiał zabroniony - Facebook z automatu wyłącza na stałe możliwości tworzenia kampanii reklamowych z celem pozyskiwanie kontaktów. 

Reklama odrzucona - powody [INFOGRAFIKA]


(wysoka rozdzielczość infografiki)

Pełna lista materiałów zabronionych:

1. Standardy społeczności

Standardy społeczności Facebooka to zbiór dokumentów, które określają, co jest dozwolone, a co jest zabronione na Facebooku. Obowiązują użytkowników na całym świecie i dotyczą każdego rodzaju treści. 

Przykład: Facebook nie zezwala na obecność organizacjom przestępczym lub terrorystycznym. 

2. Nielegalne produkty lub usługi

Na Facebooku nie można przedstawiać i reklamować niczego, co jest niezgodne z prawem - produktów, usług, określonych działań. 

Przykład: Osobom niepełnoletnim nie można wyświetlać reklam produktów alkoholowych.  

3. Praktyki dotyczące dyskryminacji

Reklamy nie mogą dyskryminować lub zachęcać do dyskryminowania. 

Sztandarowy przykład: Nie można targetować reklam do osób, które cierpią na dane schorzenie i zachęcać do kupna określonego leku. Podobnie, osobom w złej sytuacji materialnej nie można wyświetlać propozycji pożyczek krótkoterminowych. 

4. Wyroby tytoniowe

Facebook zabrania sprzedaży i użytkowania wyrobów tytoniowych (wraz z akcesoriami). 

Przykład: Nie można sprzedawać fajek wodnych i tytoniu do nich. 

5. Narkotyki i wyroby na bazie narkotyków

Oczywisty punkt. Co ciekawe zakaz obejmuje również leki dostępne na receptę. 

Przykład: Zabronione jest reklamowanie antybiotyków. 

6. Niebezpieczne suplementy

Facebook zabrania sprzedaży i użytkowania tzw. niebezpiecznych suplementów, które sam kwalifikuje. 


Przykład: Zabronione jest sprzedawanie sterydów anabolicznych.

7. Broń, amunicja lub materiały wybuchowe.

Oczywisty punkt, który dotyczy również reklam z akcesoriami do modyfikacji broni. 

Przykład: Zabronione jest reklamowanie fajerwerków. 

8. Produkty lub usługi dla dorosłych

Z wyjątkiem tych dot. antykoncepcji, które muszą być skierowane do osób, które ukończyły 18 lat. 

Przykład: Zabronione jest sprzedawanie gadżetów erotycznych.

9. Treści dla dorosłych

W które wchodzi nagość i nacechowanie seksualnie.

Przykład: Zabronione jest wyświetlanie obrazu, na którym widoczna jest duża powierzchnia skóry lub dekoltu, nawet jeżeli nie ma seksualnego charakteru czy kontekstu. Warto więc uważać z niektórymi zdjęciami - zwłaszcza w branży fit ;)

10. Naruszenia praw stron trzecich

Reklamy nie mogą naruszać lub łamać prawa strony trzeciej. 

Osoby, których prawa zostały naruszone mogą odwiedzić Centrum pomocy ds. właśności intelektualnej. 

Przykład: Kradzież fotografii i publikacja na konkurencyjnym fanpage’u.

11. Sensacyjne treści

Reklama nie może szokować, wzbudzać sensacji lub poniżać lub przedstawiać przemocy. 

Przykład: Reklama ubezpieczenia samochodu, która przedstawia wypadek samochodowy. 

12. Cechy osobowe

Reklamy nie mogą przypisywać odbiorcom cech osobowych.

Przykład: Skończyłeś studia? Weź kredyt mieszkaniowy

13. Treści wprowadzające w błąd lub fałszywe

Bardzo częsty powód odrzucenia reklam, w których nie można się posługiwać stwierdzeniami typu: Trzy sposoby na zbudowanie spektakularnej masy mięśniowej.

Przykład: Wiele firm z branży fit, które np. sprzedają suplementy diety lub kluby fitness borykają się z takimi problemami.

14. Kontrowersyjne treści

Podobnie jak treści wprowadzające w błąd lub fałszywe, treści, które społeczne do celów zarobkowych są zakazane. 

Przykład: Reklama fałszywej zbiórki pieniędzy.

15. Niedziałająca strona docelowa

Reklamy nie mogą kierować do wadliwych stron. Nie tylko takich, które utrudniają ich opóźnienie ale również takich, które po prostu nie działają. 

Przykład: Kampania, której celem reklamowym jest pozyskiwanie kontaktów, nie zadziała, gdy strona docelowa lub link do polityki prywatności jest wadliwy.

16. Wyposażenie do monitorowania

Nie można promować sprzedaży sprzętu szpiegowskiego np. do monitoringu. 

Przykład: Reklama aparatury do podsłuchu. 

17. Błędy gramatyczne i wulgaryzmy

Reklamy muszą być zgodne z zasadami pisowni i nie mogą zwierać wulgaryzmów. Zwłaszcza w celu ominięcia kontroli systemu reklamowego. 

Przykład: Reklama produkty, która zamiast tekstu zawiera wyłącznie emotikony. 

18. Nieistniejące funkcje

Reklamy nie mogą przedstawiać funkcji, których nie ma. 

Przykład: Sztandarowym przykładem jest tu dodanie przycisku play do zdjęcia, tak by użytkownicy klikali w obraz, co jest zliczane jako aktywność. 

19. Zdrowie osobiste

Reklamy nie mogą zawierać zdjęć, które przedstawiają efekty przed i po lub wyniki, które mogą być nieprawdziwe. 


Przykład: Zabronione jest reklamowanie zdjęć typu przed zabiegiem i po zabiegu. 

20. Pożyczki krótkoterminowe, zaliczki na poczet wypłaty i poręczenia majątkowe

Nie wolno reklamować pożyczek krótkoterminowych w bezpośredni sposób.

Przykład: Facebook nie zaakceptuje reklamy typu: Potrzebujesz szybkiej gotówki? Wypełnij formularz, a pieniądze otrzymasz w ciągu 24 godzin, a w przypadku usług finansowych może w ogóle zablokować opcje reklam typu lead ads - o czym pisałem na wstępie.

21. Marketing wielopoziomowy MLM

Nie wolno promować marketingu wielopoziomowego oraz firm, które obiecują szybki zysk w krótkim czasie itd. 

22. Akcje groszowe

Pamiętacie, na czym opierała się działalność firmy Jordana Belforda? Sprowadzała się do sprzedaży mocno przeszacowanych akcji - reklama tego tupu modeli biznesowych jest zakazana. 

23. Sfałszowana dokumentacja

Zabronione jest promowanie fałszywych dokumentów. 

Przykład: Fizjoterapeuta nie może reklamować się pokazując sfałszowane dyplomy i uprawnienia. 

24. Denerwujące lub złej jakości treści

Nie wolno promować treści, które są zbyt słabej jakości lub mogą irytować odbiorcę.

Przykład: Nie można promować kreacji wideo, która posiada zbyt niską rozdzielczość.

25. Programy szpiegowskie lub złośliwe oprogramowanie

Nie wolno reklamować złośliwego oprogramowania.

Przykład: Nie wolno reklamować programu, który działa w inny niż opisany sposób.

26. Automatyczna animacja

Nie wolno wyświetlać reklam, które działają na zasadzie animacji flash i po włączeniu zajmują cały ekran. 

27. Nieautoryzowane urządzenia do transmisji strumieniowej

Nie wolno promować nieautoryzowanego dostępu do mediów cyfrowych.

Przykład: Nie wolno prowadzić nielegalnego streamu lub reklamować dostępu do streamu wydarzenia sportowego w systemie pay-per-view. 

28. Obchodzenie systemów

Nie wolno używać metod, które mają na celu obejście systemu reklamowego. 

Przykład podanie błędnego linku do polityki prywatności w kampanii typu lead ads lub mylnego adresu strony, który nie jest zgodny z treścią reklamy. 

29. Zabronione produkty i usługi finansowe

Nie wolno promować określonych usług finansowych np. pierwszych ofert monetarnych.

30. Sprzedaż części ciała

Reklamy nie mogą promować sprzedaży części ciała. 

Odpuszczę sobie przykład :)


Lista materiałów objętych ograniczeniami:

Bardzo często do ich reklamowania jest potrzebna pisemna zgoda, którą można uzyskać składając przez serwis specjalny wniosek. 

1. Alkohol

Reklamy promujące napoje alkoholowe muszą być zgodne z przepisami prawa - lokalnego oraz muszą uwzględniać krajowe i wiekowe kryteria grupy docelowej. W krajach, które prowadzą zaostrzoną politykę wobec alkoholu, reklamy alkoholu są zupełnie zabronione. 

Przykład: Reklamy alkoholu są zabronione np. w Egipcie, ale również Norwegii. 

2. Usługi matrymonialne/randkowe

To właśnie tu jest wymagana pisemna zgoda i spełnienie określonych standardów. By ją uzyskać, należy wypełnić specjalny formularz.

Przykład: Serwis randkowy, który nie jest autoryzowany lub oferuje również inne usługi, które nie są zgodne z zasadami, nie będzie mógł być promowany.

3. Usługi hazardowe na pieniądze

Tu również wymagana jest pisemna zgodna oraz przychylne przepisy i targetowanie na osoby powyżej 18 roku życia.


Przykład: Facebook nie pozwoli na promocję określonej usługi osobom poniżej 18 roku życia.

4. Państwowe loterie

Również są objęte państwowymi jurysdykcjami.

Przykład: Określonej loterii nie można promować w kraju, w którym nie jest dozwolona. 

5. Apteki internetowe

Również potrzebna jest pisemna zgoda. Co więcej, apteki internetowe nie mogą reklamować leków dostępnych na receptę. 

Przykład: Internetowa apteka nie może reklamować antybiotyków.

6. Suplementy diety

Reklamy z suplementami diety mogą być targetowane wyłącznie do osób, które ukończyły 18 lat.

Przykład: Reklamę odżywki białkowej można wyświetlić jedynie os., która ukończyła 18 lat. 

7. Usługi wymagające subskrypcji

Tutaj brane są przepisy prawne dot. usług związanych z subskrypcjami. Oczywiście wszystko musi być zgodne. 

8. Produkty oraz usługi finansowe i ubezpieczeniowe

Takie usługi muszą zawierać wyraźne informacje dot. promowanych ofert. Nie mogą wymagać od odbiorców podawania wrażliwych danych.


Przykład: Nie wolno żądać podania numeru karty kredytowej.

9. Materiały powiązane z marką

Materiały powiązane z marką to nic innego jak materiały twórcy lub wydawcy zawierające treści partnera biznesowego lub powstałe na jego zlecenie. 

Reklamodawcy tego typu muszą korzystać ze specjalnego narzędzia do oznaczania materiałów. 

10A. Reklamy związane z polityką lub zagadnieniami o znaczeniu krajowym

Reklamodawcy tego typu muszą stosować obowiązujące przepisy prawa oraz poddać się specjalnej procedurze autoryzacji przez Facebooka. 

10B. Zastrzeżenia do reklam związanych z polityką lub zagadnieniami o znaczeniu krajowym

Wymagana jest zgodność ze Standardami społeczności oraz z Zasadami zamieszczania reklam.

11. Produkty i usługi związane z kryptowalutami

Wymagana jest zgoda Facebooka

12. Leczenie uzależnienia od narkotyków i alkoholu

W USA jest wymagany certyfikat LegitScript.

13. Produkty i plany odchudzające

Wymogiem są tu odbiorcy, którzy ukończyli 18 lat.

Jak poprawić reklamę, by została zaakceptowana?

Warto skupić się tu na dwóch głównych kategoriach błędów: na próbie promowania treści naruszających cechy osobowe bądź związane ze zdrowiem osobistym, a także na złym dobieraniu grafiki ilustrujących nasze treści.

Zarówno treść, jak i obraz, które chcesz promować, nie mogą przedstawiać ciała jako idealnego ani tym bardziej podkreślać jego niedoskonałości.

Na Facebooku nikt nie może odnieść wrażenia, że po zimie musi zrzucić zbędne kilogramy, a ból jego kręgosłupa to problem.

Ale spokojne, nie znaczy to, że zajmując się tematyką dietetyczną, rehabilitacyjną czy kosmetyczną, nie możesz promować swoich treści.

Wystarczy, że… zastosujesz dokładnie ten sam komunikat, ubierając go w inne słowa. Moja dobra rada?

Skup się na promowanym produkcie, a nie na cechach jego potencjalnego odbiorcy.

Grafika przedstawiająca zestresowaną kobietę na wadze z napisem „HELP” nie zostanie zaakceptowana.


Ta sama Pani jedząca sałatkę i zachęcająca do zdrowego trybu życia? Super, Facebook lubi takie treści.

Opisujesz peeling do ciała? Nie skupiaj się na kompleksach swojej potencjalnej klientki i tym, że peeling pomoże jej rozprawić się z cellulitem, który niweczy jej letnią sylwetkę.

Skup się raczej na tym, że Twój peeling zawiera same naturalne ekstrakty, które oczyszczają, nawilżają i napinają skórę, pomagając także walczyć z cellulitem. Bo cellulit jest, ale przecież nie na skórze użytkownika Facebooka! 

Jak tworzyć grafiki zgodnie z regulaminem Facebooka?

Skoro mowa o grafikach, pamiętaj, że one także nie mogą odnosić się do czyichś defektów. Nie mogą też pokazywać nagości – jeżeli więc na Twoim zdjęciu widoczna jest zbyt duża powierzchnia skóry, nawet bez podtekstu erotycznego, reklama zostanie odrzucona.

Co więcej, nie możesz promować zdjęć, które skupiają się na konkretnej części ciała, nawet jeżeli nie jest to brzuch czy klatka piersiowa. 


A grafiki, które – choć nie pokazują nagości – są nacechowane seksualnie? Chyba znasz odpowiedź ;)


Dodatkowo warto pamiętać o opisywanej już przez nas zasadzie: tekst na maksimum 20% powierzchni grafiki. Tutaj chodzi nie tyle o zakaz, ile o algorytm Facebooka, który potraktuje taką grafikę jak plakat, przez co koszt jej wyświetlenia albo znacząco wzrośnie, albo jej promowanie stanie się niemożliwe.

Co zrobić w przypadku odrzucenia reklamy?

Twoja reklama została odrzucona ponieważ jest niezgodna z naszymi zasadami? Spokojnie!

Popraw ją i prześlij do ponownego akceptu lub zgłoś, że została niezatwierdzona niesłusznie - na etapie tworzenia kreacji będziesz widzieć taką opcję (musisz wejść w edycję reklamy). 

Wyświetlanie reklamy na Facebooku w prawej kolumnie – tak czy nie?

Szkolenia Social Tigers