Marki, dla których podstawowy - i często jedyny - kanał komunikacji to media społecznościowe, mają okazję na nawiązanie osobistej relacji z potencjalnymi klientami. Jeśli tylko zapewniają wystarczający powód do interakcji, mogą generować zaangażowanie w niespotykanej wcześniej skali. Idealnym narzędziem, które wpisuje się w nawyki dzisiejszych konsumentów, jest content szybko znikający - Instagram Stories. Jak go wykorzystać, by zbudować silną markę i zwiększać sprzedaż?



Direct to consumer w branży beauty

Branża beauty często postrzegana jest jako „produkt łatwy w sprzedaży”, ponieważ – głównie kobiety – od zawsze zainteresowane są dbaniem o własną urodę. W związku z tym kosmetyki do pielęgnacji czy makijażu to produkt, który zawsze znajdzie rzeszę zainteresowanych odbiorców. Czy tak jest faktycznie? Oczywiście nie. 

Owszem, największe brandy mają dobrze przećwiczone wprowadzanie nowych produktów na rynek, jednak kiedy młoda marka próbuje konwencjonalnymi metodami dostać się do świadomości odbiorców, konkurencja może okazać się dla niej zabójcza.

W takiej sytuacji warto postawić na dobry produkt i jego jasną komunikację. Marki typu direct-to-consumer dzięki sile social media mogą w pełni uniezależnić się od półek sklepowych i przejąć kontrolę nad relacją z konsumentami, ale wiąże się to również z ponoszeniem pełnej odpowiedzialności za marketing i sprzedaż.

Jeśli działasz niezależnie, musisz przemyśleć dobór kanałów komunikacji. Z naszego doświadczenia wynika, że powielanie tych samych treści - zarówno postów jak i publikowanych zdjęć - na kilku platformach raczej mija się z celem.

Zastanów się - dlaczego Twój odbiorca miałby obserwować Cię zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie, skoro na obu profilach zobaczy to samo? W najlepszym wypadku wybierze tylko jeden z profili, w najgorszym - uzna Twoje treści za spam i zrezygnuje z subskrypcji. W czasach, gdy zaangażowanie jest Świętym Graalem, bardzo łatwo wypaść z obiegu, prowadząc komunikację “bo tak robią wszyscy”. 

Jeśli decydujesz się na prowadzenie profilu na Instagramie, postaw na komunikację, która będzie wprost angażowała Twojego odbiorcę, będzie bezpośrednia i zdecydowanie luźniejsza. Pomocne w tworzeniu takiego wizerunku marki z pewnością będzie korzystanie z funkcji instagramowych relacji.


Ulotny content, który sprzedaje

Instagram Stories znamy od sierpnia 2016 roku. Od tego czasu relacje stale się rozwijają i angażują coraz większą ilość odbiorców - raporty Instagrama podają, że codziennie korzysta z nich ponad 400 milionów użytkowników.

Wielu analityków twierdzi także, że przy rozwoju, jaki na przestrzeni ostatnich dwóch lat prezentowały relacje, niedługo będą stanowiły bardziej rozwiniętą i angażującą część, niż główna sekcja serwisu.

Powodów może być kilka - konsumenci lubią być blisko wydarzeń, które dzieją się w tej chwili. Stories z natury jest także przekazem niefiltrowanym, naturalnym, ukazującym co dzieje się za kulisami - pozwala zajrzeć zarówno w życie prywatne największych gwiazd, jak i oswoić wizerunek marki, która do tej pory kojarzyła się z drętwą reklamą w telewizji. 

W obliczu poczucia przesytu niemal każdego rodzaju produktów, nieustannej ewolucji podlegają nasze motywy zakupowe. Można zauważyć, że wraz z intensywnym rozwojem platform społecznościowych, konsumenci już “nie kupują”, tylko “przyłączają się” do marek. Identyfikacja z wartościami czy wizerunkiem firmy nie jest oczywiście niczym nowym, ale dzięki takim narzędziom jak Stories, więź z odbiorcą pogłębia się, ma charakter silnie emocjonalny. 


Co to jest Instagram Stories

Popularne Stories to zdjęcia lub pionowe wideo trwające do 15 sekund, za pomocą których tworzymy content efemeryczny, a więc taki, który znika po 24 godzinach od publikacji (chyba, że zapiszemy go w specjalnych, wyróżnionych relacjach na profilu - o tym za chwilę).

To format szybki i prosty w użyciu, przyciągający uwagę odbiorów, który doskonale nadaje się do treści oglądanych na urządzeniach mobilnych - stanowi świetną powierzchnię reklamową, pozbawioną elementów odwracających uwagę Twojego odbiorcy. Mówiąc krótko - podczas wyświetlania Stories konsument jest sam na sam z marką.

Dane Instagrama jasno wskazują, że zainteresowanie tą formą treści zainteresowało wiele brandów - aż 1/3 najczęściej oglądanych stories, to dzieło stworzone przez firmy, a 1 na 5 relacji wywołuje pozytywną reakcję wśród jej widzów, którą jest bezpośrednia wiadomość do strony!

Czy w związku z tym, taki format jest potrzebny również twojej marce? A jeżeli tak, jak najefektywniej z niego korzystać?

Każda możliwość dotarcia do większej grupy odbiorców, a co za tym idzie - potencjalnych klientów - to szansa, z której należy skorzystać! Dodatkowo instagramowe relacje rozwinęły się tak bardzo, że do ich tworzenia potrzeba nam jedynie telefonu, internetu i nieco kreatywności - ograniczyć może nas jedynie własna wyobraźnia.


Jak używać Instagram Stories w biznesie

  1. Stories, to najmniej formalny format jaki znajdziemy w social mediach. Dzięki temu mamy możliwość ukazywania spontanicznych momentów z życia marki i osób, które ją tworzą. Możemy pokazać np. pakowanie paczek, które zaraz trafią do klientów, zadawać dowolne pytania, opowiedzieć, jak powstają nasze produkty czy jak wyglądają osoby, z którymi klienci korespondują na co dzień.
  2. Stories - jeżeli nie postanowimy inaczej - znikają po dobie, dlatego tworzony na nich content nie musi być bardzo dopracowany i stanowić wizytówki. Ważne, żeby był ciekawy i angażujący, ukazujący chwilę, “tu i teraz”. Nie liczy się idealne światło, kąt ujęcia i użyte hashtagi.
  3. To zdjęcie lub pionowe wideo trwające do 15 sekund. Takich króciutkich filmików może być jednak wiele, nagrywanych jeden po drugim. Z naszego doświadczenia wynika, że najlepiej kręcić dużo ciekawych filmów, robić zdjęcia, a dopiero potem przystąpić do spokojnej obróbki materiału, który dzięki temu będzie stanowił spójną całość, a także zostanie dodany jednocześnie, dzięki czemu jest większa szansa, że Twoi odbiorcy obejrzą go w całości i zrozumieją szerszy kontekst. .

Dodając materiały, mamy szereg wewnętrznych narzędzi, które pozwolą nam urozmaicić nasze stories:

  • Filtry -> dzięki nim nasze zdjęcie czy film może wyglądać lepiej, bez używania żadnych zewnętrznych aplikacji do obróbki. W tej chwili mamy możliwość wyboru 11 różnorodnych filtrów i regularnie pojawiają się ich aktualizacje.
  • Tekst -> mamy możliwość wyboru czcionki, jej rozmiaru, koloru, a także tła pod napisem, jeżeli zdjęcie sprawia, że staje się niewidoczny.
  • Rysuj i zaznaczaj -> wybierz pędzel, pisak, zakreślacz, neon lub kredę i narysuj coś od siebie, bądź po prostu wyróżnij jakiś fragment Twojego materiału, podkreślając go na kolorowo.
  • Naklejki -> aby wyróżnić swoją relację, mamy możliwość użycia różnorodnych naklejek, takich jak: lokalizacji, w jakiej się znajdujemy; godziny czy pogody. To tzw. naklejki live, ponieważ wykorzystują dane gromadzone przez telefon i same określają naszą lokalizację czy godzinę wykonania materiału. Mamy także możliwość naklejek interaktywnych, takich jak: hasztag, przekierowujący na stronę hasztagu, wzmiankę, dzięki której odbiorca będzie mógł odwiedzić oznaczony profil, a oznaczony przez nas użytkownik lub marka będzie mogła skorzystać z opcji udostępnienia tego posta w swojej relacji, ankietę lub suwak emoji, dzięki którym użytkownicy mogą głosować na zadane przez Ciebie pytanie (po udzieleniu odpowiedzi mogą również śledzić wyniki w czasie rzeczywistym). Możemy też dodać naklejki z pytaniem otwartym, na które użytkownicy mogą udzielać bardziej rozbudowanych, indywidualnych odpowiedzi, które potem możesz zachować dla siebie, bądź udostępnić w swojej relacji. Ostatnią i jedną z najważniejszych naklejek jest ta na produkty - po jej kliknięciu obserwatorzy mogą dowiedzieć się więcej o wybranym produkcie i kliknąć jeszcze raz, aby dokonać zakupu.
  • Pomyśl o dźwięku! To prawdziwa rzadkość w social mediach, ale aż 60% relacji obserwatorzy oglądają z dźwiękiem! Może warto wykorzystać to i opowiedzieć im o swojej firmie?

Podczas kręcenia materiału mamy możliwość użycia również kilku efektów kreatywnych, takich jak boomerang (narzędzie, które wykona automatycznie serię zdjęć, które po połączeniu będą mogły być odtwarzane w loopie - od początku do końca i od końca do początku!), super zoom (dzięki któremu mamy możliwość powiększenia obiektu, który chcemy wyróżnić oraz wybrania zabawnej melodii, która będzie temu towarzyszyła) czy rewind (który pozwala na puszczanie materiału od końca do początku). 

Jeżeli profil, który prowadzisz posiada ponad 10 000 obserwujących, Instagram udostępnia Ci możliwość połączenia swojej relacji z linkiem - dzięki temu Twoi obserwatorzy jednym ruchem mogą przejść np. do Twojej strony internetowej czy artykułu blogerki, która ocenia Twój produkt.

Mamy możliwość wykorzystania zarówno kamery przedniej, jak i tylnej, a także publikowania materiałów zrobionych aparatem, który nie jest częścią aplikacji. Najnowsza aktualizacja pozwala także na nagrywanie materiałów bez użycia rąk (wcześniej podczas całego nagrania konieczne było naciskanie głównego przycisku), a także nagrywanie wielu stories bez przerwy, które same dzielą się potem na 15 sekundowe części, które można oddzielnie edytować. 

Powyższe narzędzia oferują mnóstwo możliwości, wystarczy tylko trochę kreatywności: 

  • Użyj ankiety, aby zapytać, która z dwóch zaproponowanych na zdjęciu szminek ma ładniejszy odcień.
  • Udostępnij zdjęcie zadowolonej klientki, która oznaczyła Twój produkt na zdjęciu w swoim stories - to darmowa rekomendacja i reklama Twoich produktów, a z naszego doświadczenia wynika, że publikacja takich treści sprawia, że Twoi klienci czują się zauważeni i docenieni, dzięki czemu pozytywnie reagują na resztę contentu i stają się ambasadorami Twoich produktów.
  • Pokaż swoje stoisko na targach, na których marka występuje jako ekspert i zapytaj, z kim się spotkasz.
  • Pokaż Kasię, która na co dzień odpowiada za obsługę klienta i podpisz, że chętnie doradzi, jaki kosmetyk będzie najlepszy dla danego typu cery. 

Zapytaj swoich odbiorców o interesujące ich tematy związane z pielęgnacją i obiecaj, że na najciekawsze odpowiesz w następnych relacjach, bądź w poście na blogu. A może warto pokazać, jak prosto skorzystać z Twojego produktu? Zaprezentuj to swoim obserwatorom i wyjaśnij jego działanie! Możliwości jest mnóstwo!

W lekki sposób baw, inspiruj i angażuj do działania swoich potencjalnych klientów. Łącz zdjęcia, filmy, naklejki i teksty - twórz niepowtarzalne historie, które będą świetną promocją Twojej marki.


Plansze ilustrujące przykładowe posty z wykorzystaniem omówionych funkcji na przykładzie marki Ekodemi


Instagram daje jeszcze jedną istotną możliwość - Live.

Transmisje na żywo to także ciekawa opcja, szczególnie dla blogerów kosmetycznych oraz influencerów, którzy w ten sposób mogą spontanicznie spotkać się ze swoimi odbiorcami, zaprezentować im ostatnio testowane produkty, a także odpowiedzieć na wszystkie nurtujące ich pytania, zadawane w czasie rzeczywistym na pasku u dołu ekranu. 

W tym miejscu warto podkreślić, że Instagram wprowadza swoje aktualizacje stopniowo - czasem ktoś tuż obok Ciebie nie posiada nowych funkcji, które Ty już od dawna wykorzystujesz. Jeżeli brakuje Ci czegoś, co zostało opisane powyżej, nie martw się - u Ciebie również już niedługo pojawi się taka opcja.


Instagram Stories Twojej marki na wyższym poziomie

Kiedy opanujesz już tworzenie relacji uzupełnionych o zastosowanie powyższych narzędzi, możesz jeszcze bardziej urozmaicić swoje stories, wykorzystując możliwości jakie oferują aplikacje zewnętrzne.

A tych jest mnóstwo!

Dzięki nim możesz obrabiać zdjęcia, usuwać ich niedoskonałości, dodawać muzykę do stories (ta opcja niektórym pojawiała się już w natywnej wersji Instagrama), kręcić wideo zawierające ciekawe ujęcia, tworzyć kolaże ze zdjęć, dodawać do nich napisy ciekawymi fontami czy tworzyć piękne plansze. Jakie warto przetestować na początku? Polecamy:

  • VSCO, Snapseed -> jedne z najlepszych aplikacji do obróbki zdjęć za pomocą telefonu. Przede wszystkim posiadają piękne filtry, które wykorzystuje ostatnio cała społeczność Instagrama, ale także zaawansowane opcje związane z profesjonalną postprodukcją: jasność, oświetlenie, nasycenie - słabe ujęcie nie jest już problemem, kiedy wykorzystujesz jedną z tych aplikacji.
  • Hype Type -> najważniejszymi, wartościowymi funkcjami tej aplikacji jest możliwość dodania muzyki do naszej relacji, a także ciekawe opcje typograficzne, takie jak pojawiający się stopniowo i znikający napis.
  • Canva -> pozwoli zaprojektować piękne grafiki osobie, która nie jest profesjonalnym grafikiem. Przejrzysty, intuicyjny interfejs i wiele gotowych wzorów do wyboru. Przygotowane na desktopie materiały można później dodać do relacji z poziomu mobile.
  • Picture Frames Creator -> aplikacja, która pomoże Ci w tworzeniu kolaży. W darmowej wersji posiada wiele formatów do wyboru. Dzięki niej mamy także możliwość dodania ramek czy tekstów różnorodnym fontem.
  • Unfold i StoryArt -> naszym zdaniem największy hit pośród ostatnio testowanych aplikacji. Dzięki nim mamy możliwość tworzenia przepięknych plansz i łączenia je w spójne relacje. Szczególnie przydatne właśnie w branży beauty, gdzie treści powinny być wyjątkowo estetyczne. 





Plansze wykonane za pomocą StoryArt na przykładzie marki Ekodemi


Jeżeli Twoje stories przeszło najśmielsze oczekiwania, bądź opisuje Twoją stałą ofertę, warto zachować je na dłużej, niż 24 godziny. Instagram daje nam taką możliwość, dzięki opcji “wyróżnionym relacjom”. 

Obserwujący zwracają bowiem uwagę nie tylko na przyjemny dla oka content i angażujące Stories, ale również na ogólną estetykę profilu. Jednym z czynników, który wpływa na finalny odbiór naszego konta są chociażby wyróżnienia uatrakcyjniające stories.

Na czym to właściwie polega? Instagram archiwizuje wszystkie relacje. Mamy możliwość przywrócenia ich jako wyróżnienia, które wyświetlają się jako okrągłe ikonki między biogramem a zdjęciami. Domyślnie każde okienko zawiera fragment wyróżnionego nagrania, co przy większej liczbie zapisanych stories nie wygląda już zbyt dobrze i negatywnie wpływa na całokształt profilu.

Istnieje bardzo prosty sposób na upiększenie wyróżnień. Wystarczy, że jako zdjęcie główne wybierzemy specjalnie stworzoną do tego grafikę.


Przygotowaliśmy dla Was całą paczkę różnych ikonek związanych z branżą beauty.

POBIERZ PACZKĘ IKONEK


Wystarczy pobrać paczkę i wybrać odpowiednią fotkę jako wyróżnienie. Wszystkie materiały przygotowaliśmy w dwóch wariantach kolorystycznych, dzięki temu Wasze profile zachowają spójność i będą cieszyć oko obserwujących.


Po co Twojej marce Instagram Stories?

Kiedy 21-letnia dziś Kylie Jenner postanowiła zmonetyzować 110-milionowy fanbase na Instagramie i wprowadziła do sprzedaży pierwszą linię kosmetyków - Kylie Lip Kits - ta wyprzedała się na pniu w ciągu kilku minut.

Kolejne produkty, których marketing ograniczał się do wykorzystania natywnych funkcji Instagrama, w ciągu 18 miesięcy przyniosły ponad 420 milionów dolarów zysku. Jak pisze Vogue, “firmie Tom Ford Beauty dobicie do 500 milionów zajęło 10 lat”.

To ekstremalny przykład, ale pokazujący, że kupujemy od tych, którzy wzbudzają w nas emocje, a to z kolei wymaga przyjęcia zupełnie nowej strategii w komunikacji - szybkiej, bezpośredniej, nieidealnej - naturalnej.

Właśnie po to powstało Stories i właśnie z tego powodu w najbliższych latach będziemy obserwować rozwój tego sposobu komunikacji. Warto do tego pociągu wsiąść już teraz!