Wymiary grafik to jeden z najczęściej zmieniających się elementów środowiska social media. Niedostosowanie rozmiaru zdjęć do najnowszych wytycznych może skutkować tym, że portal wykadruje je, wycinając istotny dla nas element kreacji. Może skompresować je tak, że odbiorcy zobaczą tylko rozpikselowane zdjęcie, które nie przypomina niczego. 

Jakie są aktualne wymiary grafik na Facebooku?

Podzieliliśmy grafiki na Facebooku na dwa rodzaje: te na fanpage’u oraz te wykorzystywane w formatach reklamowych. Pamiętajcie, że użycie pliku w formacie PNG zmniejsza ryzyko wystąpienia negatywnych skutków przy skalowaniu grafiki przez Facebooka.

Wymiary grafik na fanpage

Zdjęcie profilowe – Facebook wyświetla je w rozdzielczości 170 x 170 px na desktopie i 128 x 128 px na urządzeniach mobilnych. By dobrze się prezentowało, portal zaleca nam wgrywanie kwadratowej grafiki o minimalnej rozdzielczości 320 x 320 px. Z naszego doświadczenia wynika, że jeszcze lepiej sprawdzi się plik o wyższej rozdzielczości (np. 500 x 500 px albo 800 x 800 px), dzięki której zdjęcie profilowe wygląda dobrze także po jego wyświetleniu w pełnym rozmiarze.


Zdjęcie w tle, po angielsku cover photo, widzą wszyscy, którzy wejdą na fanpage. Wyświetla się na samej górze po środku i zazwyczaj zajmuje centralne miejsce na ekranie komputera. Rekomendowane wymiary to 820 x 312 px, przy czym trzeba pamiętać, że na urządzeniu mobilnym cover zostanie wykadrowany centralnie do wymiaru 640 x 360 px. Facebook zaleca, by grafika wgrywana dla zdjęcia w tle miała przynajmniej 720 px szerokości. Przy cover photo można bawić się skalowaniem – z naszego doświadczenia wynika, że grafiki w wyższej rozdzielczości, ale zachowujące odpowiednie proporcje wyglądają lepiej i są bardziej ostre. Dodatkowo, według zaleceń Facebooka, pliki ważące do 100 kB pozwolą przyspieszyć ładowanie naszej strony. A poza tym – jak pokazuje praktyka – przy mniej ważącym pliku mamy większą szansę na udaną kompresję bez efektu pikselozy :)


Tło wydarzenia prezentuje się obecnie najlepiej w takim samym rozmiarze jak linkpost, czyli 1200 x 628 px. Format ten pozwala zachować odpowiednie proporcje i gwarantuje nam, że cover nie wyświetli się ucięty w przypadkowym miejscu, nawet na urządzeniach mobilnych.


• Zalecane przez Facebooka wymiary tła dla grupy to 1640 x 856 px – mogą być też większe, ale koniecznie zachowujące proporcje 1,91:1. Trzeba też pamiętać, że miniatura grupy wyświetla się w formie środkowego elementu tła przyciętego do okrągłej ramki. Niestety, nie mamy tu możliwości dobrania oddzielnego awatara ani wyskalowania fragmentu tła grupy – Facebook robi to automatycznie. Warto więc umieścić na środku zdjęcia w tle jeden, wydzielony element, który chcielibyśmy widzieć w miniaturze grupy.


Zdjęcie pionowe najlepiej wygląda na smartfonach, ponieważ wypełnia całą przestrzeń w newsfeedzie i dzięki temu skupia uwagę użytkownika na dłużej. Zalecany rozmiar to 640 x 960 px (zdjęcie 2:3), choć może być też większy – wtedy trzeba tylko pamiętać o kompresji i przed publikacją sprawdzić, czy Facebook nie rozpikselował grafiki po jej załadowaniu.


Zdjęcie poziome to najczęściej wykorzystywany format posta na Facebooku. Najlepiej prezentuje się grafika w rozmiarze 1200 x 900 px, przy czym tutaj stosunek boków nie jest narzucony z góry – wszystko zależy od Ciebie.


Zdjęcie kwadratowe, czyli trzecia opcja formatu zdjęć na Facebooku. Rekomendowany rozmiar jest nieco większy niż ten dla zdjęć na Instagramie – 1200 x 1200 px.


Wymiary grafik w kreacjach reklamowych Facebook Ads

Miniatura linku (linkpost) to jeden z najczęściej wykorzystywanych formatów reklamowych, choć obecnie możliwość zmiany zdjęcia w linkującym poście dostępna jest tylko przez Ads Managera lub po dokonaniu weryfikacji witryny w Business Managerze. Najlepszy rozmiar dla tego typu formatu to 1200 x 628 px. Te wymiary są odpowiednie także do grafiki w formularzu kontaktowym (Lead Ads).


Reklama karuzelowa składa się z kilku kwadratowych obrazków. Minimalny format wymagany przez Facebooka to 600 x 600 px, jeśli jednak masz taką możliwość, wgraj pliki w optymalnym rozmiarze 1080 x 1080 px.


Kanwa ciągle możliwa jest do odtworzenia tylko na urządzeniach mobilnych. Nigdzie nie ma informacji o wymaganych lub rekomendowanych rozmiarach; natomiast, według Facebooka, kanwa tworzona może być z użyciem grafik o proporcjach boków 9:16 lub 1:1. Z kolei miniatura, która wyświetla się w aktualnościach, ma wymiary 1200 x 628 px.


Pokaz slajdów – to ciekawa forma animowanego posta, stanowiąca alternatywę dla gifów czy wideo. Facebook nie zaleca nam w tym przypadku konkretnych rozmiarów grafik składających się na animację, sugeruje natomiast, by były to pliki w wysokiej rozdzielczości i o proporcjach panoramicznych – czyli 16:9.


Polubienia strony (Page Likes) – w tym formacie reklamowym grafika wyświetla się w newsfeedzie jako tzw. zastępcze zdjęcie w tle. Zalecany dla niego rozmiar to 1200 x 444 px.


Ilość tekstu na grafice

Facebook nadal obniża zasięgi „zatekstowanych” grafik – warto więc zadbać, żeby tekstu na grafice było nie więcej niż 10-20%. Pamiętajcie też, by na zdjęciach, które w większości przypadków wyświetlają się w zmniejszonym formacie (np. profilowe lub zdjęcie w tle wydarzenia) tekst był wyraźny. Im więcej go jest, tym słabiej grafika poradzi sobie z zatrzymywaniem uwagi odbiorców. Zresztą, pisaliśmy o tym w jednym z #tigertipów :)

Na zakończenie najważniejsze wymiary zebrane w jednym miejscu:



Dowiedz się więcej – szkolenia Social Tigers