Reklamy dynamiczne umożliwiają marketerom pokazywanie potencjalnym klientom produktów, które ci już kiedyś widzieli lub dodali do koszyka na stronie. Dzięki poniższemu przewodnikowi dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o optymalnym wykorzystaniu tego formatu reklamy na Facebooku. 

Czym są reklamy dynamiczne?

Dynamic Ads, znane wcześniej jako Dynamic Product Ads, pojawiły się w lutym 2015 roku, by pomóc reklamodawcom „promować ich produkty lub całe katalogi produktów na wszystkich urządzeniach używanych przez ich klientów”. Reklamy te łączą produkty z określoną grupą odbiorców, znajdującą się w konkretnej fazie lejka sprzedażowego. W uproszczeniu: dzięki reklamom dynamicznym możesz być spokojny, że Facebook automatycznie skieruje możliwie jak najbardziej spersonalizowane reklamy do odpowiednich klientów.

Reklama karuzelowa, czyli metoda tradycyjna

Przed pojawieniem się reklam dynamicznych reklamodawcy o dużym zapleczu produktów używali klasycznych reklam karuzelowych. Format ten pozwala na pokazywanie wielu obrazów i linków w obrębie jednej reklamy. Choć karuzele przynosiły świetne wyniki, wciąż zastanawiano się, jak można jeszcze bardziej dopasować reklamy do ich odbiorców, wyświetlając im dokładnie te produkty, które już przeglądali.

Jakie problemy zostały rozwiązane dzięki reklamom dynamicznym?

W reklamach dynamicznych system reklamowy Facebooka samodzielnie wybiera produkt z katalogu (złożonego z dziesiątek, setek lub tysięcy produktów), a następnie wyświetla go właściwym odbiorcom. To „magiczne” rozwiązanie jest właściwie bardzo proste: zwykłe skojarzenie ID produktu z ID użytkownika umożliwia tworzenie wysoko spersonalizowanych reklam. Dodatkowe bonusy? Reklamy dynamiczne nie tylko oszczędzają czas i są dużo dokładniejsze od reklam karuzelowych, ale także korzystają ze zaktualizowanych cenników i danych o dostępności produktów. 

Jak zacząć stosować reklamy dynamiczne?

Zanim stworzysz własną reklamę dynamiczną, będziesz potrzebował:

  • piksela Facebooka,
  • konta w Business Managerze,
  • katalogu produktów. 

By pokazywać reklamy dynamiczne użytkownikom odwiedzającym twoją stronę lub aplikację, musisz wdrożyć piksel Facebooka na swojej stronie i/lub skonfigurować zdarzenia w aplikacji (Facebook SDK). Zainstalowanie podstawowego piksela nie jest trudne, ale ze względu na dodatkowe informacje, które będziesz śledzić na ścieżce konwersji, niezbędne będzie wprowadzenie także kodów do monitorowania zdarzeń na stronie. Dzięki temu będziesz mógł targetować osoby znajdujące się w różnych fazach lejka sprzedażowego. Konieczne do wdrożenia będą zdarzenia ViewContent, AddToCart oraz Purchase.

Zwróć uwagę, czy nazwy zdarzeń są pisane od wielkiej litery oraz uważaj, by poprawnie je wprowadzić. Pilnuj też, by ContentID w pikselu Facebooka był spójny z ContentID w katalogu produktów.

Co to jest Product Feed?

Katalog produktów zawiera plik (lub wiele plików) z zestawieniem informacji o wszystkich produktach, które chcesz promować. Jest to tzw. Product Feed, ponieważ „karmi on” katalog zaktualizowanymi informacjami o poszczególnych produktach. Formaty obsługiwanych plików to CSV, TSV, RSS XML oraz ATOM XML. Jakiekolwiek zmiany dokonane w zestawieniu będą miały bezpośredni wpływ na twój katalog, a co za tym idzie – na twoje reklamy. Dodatkowo, po wprowadzeniu do zestawienia odpowiednich filtrów, otrzymasz podzestawy katalogu produktów – tzw. zestawy produktów.

Jak stworzyć katalog produktów na Facebooku?

Przejdź do Business Managera i z sekcji „Zasoby” w menu głównym wybierz zakładkę „Katalogi”. W ten sposób znajdziesz się w menedżerze katalogów. Tam, po prawej stronie, zobaczysz button z poleceniem „Create Catalog”. 


Teraz możesz wybrać nazwę dla twojego katalogu, a także wskazać rodzaj produktów, które będzie on zawierał. 

Gdy już udało ci się utworzyć katalog produktów, musisz stworzyć również Product Feed. Przejdź do zakładki „Produkty” i kliknij „Dodaj produkty do katalogu”. Tu musisz przesłać plik z katalogiem oraz wskazać walutę.


Po utworzeniu katalogu produktów możesz stworzyć także zestaw produktów (w zakładce „Zestawy produktów”), by zwiększyć kontrolę nad tym, co chcesz wyświetlać w danej reklamie. 

Konieczne będzie także połączenie katalogu z pikselem Facebooka w zakładce „Zdarzenia”.


Z kolei w sekcji „Ustawienia firmowe” z menu głównego Business Managera możesz przypisać katalogi osobom, które będą zajmowały się konfiguracją reklam dynamicznych.


Dotarłeś aż tutaj – dobra robota! Jesteś gotowy, by zacząć swoją przygodę z reklamami dynamicznymi na Facebooku :)


Autorką tekstu jest Renata Ekine z portalu Newsfeed.pl.

Dowiedz się więcej – szkolenia Social Tigers