Przyznaj szczerze: czy wiesz, jaki potencjał zawiera się w często niedocenianej zakładce „Statystyki” na profilu, który prowadzisz? Nie twierdzę, że płatne narzędzia do monitorowania i tworzenia raportów z działań w social media są złe – wręcz przeciwnie, ale chyba warto dogłębnie poznać możliwości darmowego narzędzia wewnętrznego Facebooka, zanim stwierdzisz, że bardziej zaawansowane i szczegółowe opcje płatnych narzędzi są Ci potrzebne, prawda? 

Interfejs z pewnością znasz, po lewej stronie znajdziesz szereg zakładek przedstawiających dane profilu – jednak w jaki sposób przełożyć te cyfry na merytoryczny i wartościowy dla klienta raport? Kluczem jest ustawienie odpowiedniej cezury czasowej i porównywanie miesiąca, za który tworzymy raport, z miesiącem poprzednim. 


Jak sprawdzić statystyki na Facebooku – przewodnik po zakładkach

W zakładce „Polubienia” znajdziesz całkowitą liczbę polubień fanpage’a. Wystarczy, że odejmiesz od niej liczbę z ostatniego dnia poprzedniego miesiąca i masz gotowy wniosek – liczbę osób, które polubiły stronę na przestrzeni raportowanego miesiąca netto (czyli z uwzględnieniem cofniętych polubień strony).

Zakładka „Posty” również jest warta uwagi – znajdziesz tu informacje dotyczące każdego z opublikowanych na fanpage’u postów, a zatem ich liczbę, zasięg, kliknięcia posta oraz liczbę reakcji na niego, komentarzy czy udostępnień. Warto wybrać kilka z tych, które osiągnęły najwyższe wyniki i wyszczególnić je w raporcie. Wystarczy, że wybierzesz któryś z przedstawionej listy, a odkryjesz szczegółowy wykaz skuteczności danego posta: dokładną liczbę poszczególnych reakcji („Lubię to!” / „Super” / „Wow” / „Przykro mi” / „Wrr”), liczbę komentarzy, liczbę odbiorców posta czy liczbę wyświetleń zdjęcia lub filmu. Dzięki tym danym możesz wysnuć wnioski na przyszłe miesiące działań: jakie treści najbardziej podobają się Twoim odbiorcom, na jaki typ postów chętniej reagują? Może warto bardziej urozmaicić fanpage i poza postem ze zdjęciem czy filmem umieścić raz na jakiś czas ankietę, ciekawy gif czy linkpost kierujący do strony www? 

W zakładce „Osoby” znajdziesz informacje dotyczące osób, które lubią, obserwują bądź reagują na treści pojawiające się na Twoim fanpage’u. Sprawdzisz, która płeć jest wśród nich silniej reprezentowana, ile mają lat i z jakiego kraju łączą się z Twoją stroną. To gotowe wnioski do przedstawienia w raporcie – mogą być po prostu ciekawostką, ale mogą być także realną wskazówką, że powinieneś wprowadzić zmiany w targetowaniu reklam bądź treści postów. Prowadzisz stronę siłowni, która posiada ofertę wyłącznie dla pełnoletnich kobiet? Dane świadczące o głównej aktywności mężczyzn lub kobiet w przedziale wiekowym 13-17 lat może i zwiększy zasięg wyświetlanych postów, ale z pewnością nie przełoży się na sprzedaż karnetów, a przecież właśnie to jest głównym celem biznesowym klienta. 

Statystyki Facebooka w Excelu, czyli jeszcze więcej informacji

Zakładek jest więcej – zajrzyj do każdej z nich i zastanów się, czy z udostępnionych tam danych nie wynikają jakieś cenne dla Twojego fanpage’a wnioski, które przełożą się na dalsze działania lub wykażą Twój wkład w prowadzenie profilu. Chcesz jeszcze więcej informacji? Żaden problem – w zakładce „Podsumowanie”, w prawym górnym rogu, znajduje się tajemniczy przycisk „Eksportuj dane”. Wystarczy, że ustawisz cezurę czasową na omawiany w raporcie okres i możesz pobrać bardzo szczegółowe dane dotyczące profilu, a także – osobno – dane na temat opublikowanych postów i filmów.


Zostaną one wyeksportowane do obszernych, szczegółowych tabeli w Excelu opisujących Twój fanpage z dokładnością co do dnia. Pod względem wizualnym taka forma jest może mniej przyjazna, ale zarazem format .xlsx umożliwia Ci szybkie dokonanie wielu operacji. Możesz np. wykorzystać formułę sumowania do zliczania wszystkich uzyskanych reakcji „Lubię to!” pod postami na przestrzeni całego miesiąca. Przy tworzeniu raportu opartego na danych z pobranych plików ograniczać może Cię tylko wyobraźnia, ponieważ znajdziesz tam odpowiedź na niemal wszystkie nurtujące Ciebie i klienta pytania: zasięg dzienny, tygodniowy, miesięczny, zasięg konkretnego posta, płatny, organiczny, polubienia, cofnięcia polubień, dane nt. osób aktywnych na profilu oraz te dotyczące samych aktywności – kliknięć w zamieszczony link czy powiększeń zdjęcia; naprawdę warto dokładnie przestudiować owe tabelki, zanim uznasz, że bezpłatne, wewnętrzne narzędzia Facebooka oferują Ci zbyt mało danych. 


O co jeszcze zadbać przy tworzeniu raportu?

Jeśli chodzi o formę samych raportów, pamiętaj o ciekawej, profesjonalnej i przejrzystej formie wizualnej. Wszystkie dane, które zostaną przedstawione w postaci ciekawej tabelki, zamieszczone jako screen ze statystyk czy nawet tylko wyróżnione poprzez wyboldowanie tekstu, zawsze będą lepiej odebrane przez klienta. Dodatkowo pamiętaj o języku – to Ty jesteś specjalistą social media, ale klient niekoniecznie musi rozumieć wszystkie pojęcia z zakresu SM marketingu. Postaraj się więc, aby dobrze Cię rozumiał. Włożyłeś dużo pracy w działania na fanpage’u i szkoda byłoby rozmyć ten efekt nieczytelnym raportem ;)

Dowiedz się więcej – szkolenia Social Tigers