Reklama na Facebooku jest niczym innym, jak rachunkiem prawdopodobieństwa. Biorąc pod uwagę kwotę, którą mamy do wydania, musimy określić, jakiej grupie warto się wyświetlić, by osiągnąć pożądany efekt.


Jednym z najczęściej popełnianych przez reklamodawców błędów jest wyświetlanie reklamy zbyt szerokiej grupie odbiorców wtedy, kiedy nie jest to potrzebne. Grupa docelowa nie jest wówczas odpowiednio wyważona, co prowadzi do przepalenia budżetu reklamowego.

Na czym to polega, czyli targetowanie wg laików


Osoby, które stawiają pierwsze kroki w reklamie, dokonują następującego procesu myślowego. Wyobraźmy sobie, że do szkoły jogi promowanej przez reklamodawcę przychodzą osoby mieszkające od przedmieść Warszawy po samo centrum. Najmłodsza osoba ma 16 lat, najstarsza 62 lata, są to głównie kobiety, ale na zajęciach pojawia się również kilku mężczyzn.

Ustawiają zatem swoje targetowanie na osoby w wieku 16-62, Warszawa z promieniem 17 km. Co się w takim wypadku wydarzy?

Nasz budżet reklamowy pozwoli nam na dotarcie dosłownie do ułamka z nich. I choć w grupie kobiet w wieku 22-36 lat procentowe szanse na pozyskanie klientki będą dużo wyższe, my zmarnowaliśmy część budżetu na docieranie do mężczyzn 45+, bo mamy dwoje kursantów w tym wieku i nie chcieliśmy ich skreślić.

Odnośmy to cały czas do celu i kreacji reklamowej – tutaj znowu będą odgrywać dużą rolę. Czy nie lepiej byłoby:

  1. Podzielić tę grupę na trzy segmenty.
  2. Odwołać się do stosownych dla nich motywacji, tworząc odpowiednie hasła reklamowe.
  3. Pokazać im różne obrazki
  4. Wydawać budżet stosownie do rozmiaru tych segmentów, sprawdzając świadomie skuteczność reklamy wśród tych segmentów?

Kampania reklamowa na Facebooku – czy system FB jest „mądry”?


Na nasze szczęście Facebook nie wyda całego budżetu równo. Prawdopodobnie rozpozna, że dużo lepiej reagują dziewczyny w wieku 22-36 lat i tam wyda sporą część budżetu. Gorzej, jeśli nasza reklama na Facebooku zostanie „wyklikana” przez osoby niezainteresowane zajęciami, przez co system będzie wydawał budżet głównie w takiej grupie. I tu czyha na nas kolejna pułapka związana ze zbyt szerokim targetowaniem...


Więcej przeczytasz w naszym darmowym e-booku Księga Adsów dotyczącym skutecznych kampanii reklamowych na Facebooku – do pobrania TUTAJ.