Onboarding – dlaczego to ważne?

Pierwsze dni w nowej pracy to stresujące przeżycie związane z mnóstwem niewiadomych. Nowa osoba stara się chłonąć jak najwięcej informacji i zdarza się, że pojawiające się na bieżąco pytania giną w natłoku informacji. Odpowiednio zorganizowany onboarding jest niezwykle ważny, ponieważ pozwala na uprzedzenie większości pytań i wyjaśnienie ewentualnych nieporozumień.

Mogą one dotyczyć nie tylko wykonywanej pracy, lecz także codziennego życia w społeczności, do której dołączamy. Nie ma zatem nic dziwnego w dopytywaniu o sposób obsługiwania ekspresu, dresscode czy zwykłe dociekanie, kto jest kim. Na czas onboardingu należy przyjąć prostą zasadę: nie ma głupich pytań.

Jak zabrać się za przeprowadzenie onboardingu?

Pierwszy dzień w pracy powinien być czymś w rodzaju miniszkolenia dla nowego pracownika. Osoba starsza stażem przez kilka dni odgrywa w nim rolę przewodnika i mentora, do którego warto zwracać się z prośbą o wyjaśnienia, jeżeli coś jest niejasne. Onboarding najlepiej rozpocząć od zapoznania z zespołem i wyjaśnienia, jaką rolę w firmie pełni dana osoba. Następnie niezbędne jest szczegółowe przejście przez zakres obowiązków. Dzięki temu pracownik będzie wiedzieć, na co może sobie pozwolić, jaka odpowiedzialność na nim spoczywa i do kogo zgłosić się po pomoc.

Odpowiednie wprowadzenie zwiększa pewność siebie, rozpala zapał do pracy i co ważniejsze, niemal natychmiast pozwala zaaklimatyzować się w firmowym ekosystemie. Dzięki niemu nowy pracownik nie odczuwa dyskomfortu wynikającego z niedoinformowania, znika również niepewność związana z nieznajomością hierarchii czy podziału obowiązków.

Poniżej przygotowałem złotą listę pytań i zagadnień, które warto poruszyć podczas onboardingu. Dla pracownika starszego stażem mogą one wydawać się banalne, ale dla nowej osoby ich poruszenie może być nieraz kłopotliwe – warto więc wyjaśnić jej wszystko zawczasu.

  • Współpracownicy: Kim są? Czym się zajmują? Kim będziemy zarządzać i kto znajduje się nad nami?
  • Zakres obowiązków: Co będzie robić nowa osoba? Za co jest odpowiedzialna i do kogo może zgłaszać się po pomoc?
  • Działanie narzędzi: Z jakich systemów korzysta się z firmie? Jak należy się nimi posługiwać?
  • Dresscode: Czy jakiś obowiązuje? Czy są dni wolne od reguły?
  • I wreszcie – kuchnia: Jak obsłużyć ekspres? Gdzie znajdują się kawa i herbata? Czy można korzystać z dostępnych zapasów, czy może każdy przynosi coś swojego? :)
Dowiedz się więcej – szkolenia Social Tigersa