„Jeśli wiesz, jak utworzyć konkurs na Facebooku, udostępnij ten post!”

Po pierwsze: NIGDY nie rób tak, jak w podtytule! Jeszcze całkiem niedawno nasze tablice pełne były udostępnień i oznaczeń. Robili to: nasi przyjaciele, bo chcieli wygrać wejściówki do kina, ktoś z naszej rodziny, bo chciał dostać kod rabatowy do swojego ulubionego sklepu. Przecież to tylko jedno kliknięcie, a nuż trafi się wygrana! Jednak takie „kliknięcia” najcenniejsze były dla samym organizatorów konkursu. Niekiedy posty, które na starcie miały ledwie parę polubień, nagle wirusowo rozchodziły się po sieci, i to bez dodatkowej reklamy. Ale w tym roku Facebook zadecydował: tak dalej być nie może. I zmienił zasady gry.

Po co Ci konkurs na Facebooku?

Nim wejdziemy w aspekty techniczne, zastanówmy się, po co w ogóle organizować konkurs? Powodów może być kilka: wzmocnienie zaangażowania fanów, poznanie ich preferencji, wprowadzenie nowych produktów bądź usług, zwiększenie sprzedaży, „dopieszczenie” najwierniejszych fanów bądź pozyskanie nowych. Na tym etapie określ zatem koniecznie cel oraz grupę docelową! Od tego zależy, w jaki sposób poprowadzisz całą kampanię oraz co dzięki niej uzyskasz. Po podjęciu tej decyzji nadejdzie czas na wybór formatu konkursu. W zależności od ustalonego wcześniej celu masz do wyboru kilka opcji: głosowanie, quiz, konkurs standardowy, wideo itd.

Ustal zasady!

Kolejnym krokiem są szczegóły konkursu. Zanim zaczniesz tworzyć regulamin i kreację graficzną, musisz zdecydować, co ma stanowić wygraną, ile ma trwać konkurs i jakie będą warunki wzięcia w nim udziału. Wiemy, że chcesz, by Twój konkurs znalazł się na liście trendów i uzyskał milionowe zasięgi organiczne :) Ale pamiętaj: do warunków tych nie może należeć udostępnianie i tagowanie profili innych osób. Organizator konkursu musi też jasno określić, w jaki sposób wyłoni zwycięzców – od razu podpowiadamy, że nie może ich wylosować. Chyba że chce podlegać ustawie o grach hazardowych. To niby rzez oczywista, a jednak bardzo często wpadamy w tę pułapkę. Chcemy zorganizować coś niezwykłego, coś nowego, coś, co zachwyci! A w tym przypadku im reguły prostsze, tym lepiej dla nas. Nie komplikuj zasad, nie dawaj miejsca na domyślanie się. Jeśli nagroda jest symboliczna, nie wymagaj także zbyt wielu akcji od uczestników.

Napisz regulamin  

Regulaminu przy organizowaniu konkursu wymaga prawo Facebooka oraz prawo polskie. Dlatego to obowiązek, ale naszym zdaniem także duże ułatwienie. Zamiast pisać post o obszerności minieseju, na tablicy możemy zamieścić wyłącznie najważniejsze informacje. Szczegóły natomiast trafią do regulaminu, który najlepiej opublikować w notatce, a link do niej zamieścić na końcu posta.