Dobór właściwej grupy docelowej, która będzie zadowalająco konwertować, to chyba największe wyzwanie dla każdego digital marketera. Przyjmując nietrafione kryteria, przypominamy trochę rybaka, który nad jezioro pełne płotek wybiera się z harpunem świetnie sprawdzającym się przy polowaniu na rekiny.

Nie jest łatwo odgadnąć wszystkie cechy wspólne potencjalnej grupy odbiorców dla konkretnego produktu czy usługi. Przedsiębiorcy często zakładają, że ludzie zajmujący się marketingiem powinni wiedzieć, kto może chcieć od nich coś kupić. Jednak sprofilowanie odbiorcy idealnego ze stuprocentową dokładnością jest praktycznie niemożliwe. Zazwyczaj proces ten polega więc na przyjęciu określonych założeń i testowaniu ich słuszności w praktyce.

Jak skutecznie określić profil odbiorcy w reklamach na Facebooku?

Z pomocą przychodzą tu statystyka oraz algorytm narzędzi reklamowych FB. Facebook pozwala bowiem na wgranie bazy mailowej dotychczasowych klientów. Jeżeli jest ona odpowiednio duża (nasze doświadczenia pokazują, że najlepiej, jeśli ma 1000 lub więcej rekordów), to może stanowić znakomite wsparcie przy doborze grupy docelowej.

Po co wgrywać bazę maili do Facebooka?  

Wgrywając adresy mailowe, pozwalamy systemowi sprawdzić, które z nich pokrywają się z adresami mailowymi stanowiącymi loginy do profili Facebookowych użytkowników. Dzięki temu:

  • możliwe staje się dotarcie ze spersonalizowanym komunikatem do osób, które już przynależą do grona naszych klientów, co wspomaga proces lojalizacji;
  • algorytm Facebooka jest w stanie „wyłuskać” cechy wspólne naszych obecnych klientów na podstawie ich profili i stworzyć grupę odbiorców najbardziej do nich zbliżoną pod względem informacji udostępnionych na FB.

W wielu kampaniach, które mieliśmy przyjemność prowadzić, wykorzystanie bazy adresów mailowych klientów przynosiło znakomite rezultaty. Oczywiście nie oznacza to, że opisywana metoda zadziała zawsze; niemniej przy tak ogromnym potencjale korzyści po prostu warto ją wypróbować.

Jak wgrać bazę maili do Facebooka?  

Najłatwiej będzie wyeksportować bazę mailową do pliku w formacie CSV lub TXT. Następnie otwieramy menedżer reklam i klikamy w ikonkę z trzema poziomymi paseczkami, widoczną w lewym górnym rogu ekranu. Z rozwiniętej w ten sposób listy wybieramy „Wszystkie narzędzia”, dalej w sekcji „Zasoby” klikamy w „Grupy odbiorców”. Po przejściu do panelu zarządzania grupami klikamy w niebieski przycisk „utwórz grupę odbiorców” i na liście rozwijanej wybieramy „Grupy niestandardowych odbiorców”. Pojawi się pop-up, z którego opcji interesuje nas ta zatytułowana „Plik z danymi klientów”. Dalej wybieramy polecenie „Dodaj klientów z własnego pliku”. Później już tylko przeciągamy plik do wyznaczonej ramki, nadajemy naszej grupie nazwę i klikamy w przycisk „Dalej”, znajdujący się w prawym dolnym rogu pop-upu. Zrobione! Pamiętajmy, że nim grupa będzie gotowa do użycia w targetowaniu kampanii, minie zapewne trochę czasu – może to zając nawet około godziny. To dlatego, że Facebook potrzebuje chwili, by dopasować adresy mailowe do poszczególnych użytkowników.

Baza mailowa w systemie Facebooka a bezpieczeństwo i prywatność

Należy wspomnieć, że baza mailowa zostaje po wgraniu do systemu Facebooka zaszyfrowana. W związku z tym nikt z zewnątrz nie będzie miał możliwości jej pobrania. Ważną informacją jest również ta, iż w trosce o prywatność pojedynczych użytkowników Facebook nie pozwala na dotarcie z reklamą do pojedynczej, konkretnej osoby ani też na weryfikację, które z adresów mailowych w naszej bazie pokrywają się z określonymi profilami.