Po co jest nam model biznesowy?

Podróżnicy planujący eksplorować dżunglę na własną rękę przygotowują się do tego miesiącami, a bywa, że nawet latami. Zastanawiające jest, dlaczego podobnie nie postępują przedsiębiorcy chcący otworzyć własny biznes. W końcu utrzymanie się na rynku pełnym konkurencji jest zdecydowanie bliższe walce o przetrwanie w dzikich, tropikalnych zaroślach niż spacerowi po parku w centrum miasta.

Na naszej drodze w branży social media wielokrotnie spotykaliśmy przedsiębiorców, którzy działali bez jakiegokolwiek przygotowania, często inwestując w swoje przedsięwzięcia duże pieniądze. Na tyle duże, że w budżecie niewiele zostawało na ich (niezwykle istotną) promocję.

I choć tego rodzaju spontaniczność nie zawsze kończy się źle, zdecydowanie rekomendujemy planowanie działań na rynku z odpowiednim wyprzedzeniem. Poświęcając czas na analizę i weryfikację swojego pomysłu biznesowego, możemy uchronić się przed niepotrzebnym stresem i przed kłopotami w przyszłości lub po prostu się na nie przygotować, zwiększając szanse naszego własnego biznesu.

Jak więc stworzyć dobry plan biznesowy?

Bardzo pomocnym narzędziem do przeprowadzenia analizy modelu biznesowego, a także w tworzeniu modeli biznesowych jest Business Model Canvas. Schemat ten opracował Szwajcar, Alexander Osterwalder.

Sposób wypełniania BMC został opisany tutaj: http://bit.ly/2vUPKxv.

Jakie korzyści płyną z wypełniania BMC?

Główne 4 z nich to:

  1. Konieczność zastanowienia się nad kluczowymi obszarami biznesu. Wypełniając BMC wedle schematu i w odpowiedniej kolejności, jesteśmy niejako zmuszeni do przyjrzenia się wszystkim aspektom naszej wizji, również tym, które w pierwszej chwili nie wydają się oczywiste.
  2. Możliwość zlokalizowania potencjalnych słabych punktów. Oglądając nasz przyszły biznes zwizualizowany na BMC, łatwiej zidentyfikujemy ewentualne przyszłe wyzwania czy trudności. A to pozwoli nam się na nie odpowiednio przygotować.
  3. Łatwość przedstawiania naszego pomysłu. Dzięki przemyślanej konstrukcji BMC stanowi świetne narzędzie wspomagające objaśnianie innym – np. potencjalnym inwestorom, konsultantom czy przyszłym partnerom – na czym polega idea przedsięwzięcia.
  4. Przydatność w opracowaniu strategii promocji. Może się okazać, że segment klientów, do którego chcemy trafić, będzie wymagał użycia kanałów, które nie należą do najtańszych. To pozwoli nam oszacować, czy budżety, które planujemy przeznaczyć na promocję, są odpowiednio wysokie.

Komu potrzebny jest model biznesowy?

BMC warto wypróbować nawet wtedy, kiedy działamy już na rynku od dłuższego czasu. Może on nam pomóc w znalezieniu nowych sposobów postępowania we własnym biznesie lub czyhających w rynkowej dżungli zagrożeń, przed którymi będziemy się mogli zabezpieczyć.