Dziś krótko o wycenach pracy agencji, ściślej: o tym, za co płacimy, zlecając pracę agencji i dlaczego coś kosztuje tyle, ile kosztuje.

CZAS

Gdy wyceniamy naszą pracę, przed wszystkim zastanawiamy się, ile czasu zajmie grafikowi, twórcy contentu i accountowi przygotowanie danych materiałów i obsługa Klienta. Dodatkowo mogą do tego dochodzić godziny pracy fotografa i filmowca, którą również należy koordynować. Ponieważ godzina pracy każdej z tych osób ma jasno określoną stawkę, mamy tu do czynienia z prostym działaniem matematycznym – mnożeniem liczby godzin przez tę stawkę.

Warto mieć tu na uwadze, że zazwyczaj zakładamy też pewien margines czasowy – przygotowanie materiału to nie tylko jego wykonanie i przesłanie do Klienta, lecz także naniesienie wszystkich ewentualnych poprawek, o które Klient poprosi, i ich konsultowanie.

„NARZUT” AGENCYJNY

Ta cząstka wyceny najczęściej podlega krytyce Klientów – szczególnie tych obeznanych ze stawkami freelancerskimi. Wysokość „narzutu” jest oczywiście kwestią indywidualną każdej agencji, niemniej opłaty tej nie da się obejść. Dlaczego? Z przyczyn prozaicznych: narzut to ta cząstka budżetu agencji, z której później opłaca się biuro, jego ogrzanie zimą i ochłodzenie latem, wodę, prąd, internet, biurka, toner do drukarki etc. Brzmi banalnie, prawda? A jednak koszty zgromadzenia wspólnie kilkunastu lub kilkudziesięciu wykwalifikowanych specjalistów są na tyle wysokie, że trzeba do czystej ceny wykonania usługi dołożyć koszt stworzenia warunków do jej wykonania. Nie łudźmy się: cena płatków kukurydzianych to również nie tylko cena wyprodukowania kukurydzy, następnie płatków i ich opakowania, ale też koszty utrzymania biur firmy producenta.

WNIOSEK

Dobre agencje oferują możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej dla firmy. Odbywa się to przez pakietowanie pracy doświadczonych specjalistów, która jest koordynowana przez osobę dbającą o interes Twojego przedsiębiorstwa.

Jeśli cena wydaje Ci się wysoka, zastanów się, ile kosztowałoby Cię osobno wynajęcie grafika, copywritera, operatora, montażysty, fotografa i pozostałych, a następnie znalezienie dla nich powierzchni biurowej, oprogramowania, sprzętu i... ile kosztowałoby Cię zweryfikowanie ich umiejętności w praktyce.